এই ইন্টারলোপার্সরা কি ধরণের অত্যাচার করত তার একটা বর্ণনা দেওয়া যাক। ১৭৮৬ সালে পাটনা সার্কিট কোর্টের বিচারপতি চার্লস কিটিং ত্রিহুতের নীলকর রিচার্ড জনসনের অত্যাচারের বিরুদ্ধে অভিযোগ জানিয়ে কলকাতা সুপ্রিম কোর্টকে লিখলেন ফৌজদারি মামলা ধারাগুলোর জন্যে অভিযোগকারীদের শাস্তি দেওয়া যাচ্ছে না।
রিচার্ড স্থানীয় আদালতে অভিযোগ আনল বেয়ারা ভোলা আর তার বৌ বুসিয়া ১২০০ টাকা চুরি করেছে। মামলা চলাকালীন বোঝা গেল জনসন উদ্দেশ্যপ্রণোদিতভাবে অভিযোগ এনেছে। আদালতে আসার আগেই যে ভোলার হাতে গরম ইস্ত্রি রেখে তারওপর তাকে দাঁড় করিয়ে জবানবন্দী চেয়েছে। না পেয়ে সে তাকে হাতে পায়ে লোহার শৃঙ্খলে বেঁধে উল্টো করে ঝুলিয়ে রেখে পঁচিশটা বেত মারে।তার মাথায় বন্দুক ঠেকিয়ে বৌকে ন্যাংটো করে দুজনের গলায় ভারি লোহা ঝুলিয়ে নীলের জলে তাদের উল্টো করে ঝুলিয়ে রাখে এবং তাদের বাচ্চাকগুলোকে মেরে ফেলার হুমকি দেয়। দুজনের ন্যাংটো দেহ গাধায় উল্টো করে শুইয়ে ঢোল পিটিয়ে সারা এলাকা ঘোরায়। শেষে তাদের গলায় বাঁশ বেঁধে থানায় পাঠিয়ে দেয়।
মামলা উঠলে চুরির দাবিতে কোন প্রমান দিতে পারে না জনসন। ফৌজদারি আইন অনুযায়ী শাস্তি দেওয়ার সুযোগ নেই। ব্যাপারটা বিচারক কিটিং কলকাতা সুপ্রিম কোর্টকে জানান।
রিচার্ড স্থানীয় আদালতে অভিযোগ আনল বেয়ারা ভোলা আর তার বৌ বুসিয়া ১২০০ টাকা চুরি করেছে। মামলা চলাকালীন বোঝা গেল জনসন উদ্দেশ্যপ্রণোদিতভাবে অভিযোগ এনেছে। আদালতে আসার আগেই যে ভোলার হাতে গরম ইস্ত্রি রেখে তারওপর তাকে দাঁড় করিয়ে জবানবন্দী চেয়েছে। না পেয়ে সে তাকে হাতে পায়ে লোহার শৃঙ্খলে বেঁধে উল্টো করে ঝুলিয়ে রেখে পঁচিশটা বেত মারে।তার মাথায় বন্দুক ঠেকিয়ে বৌকে ন্যাংটো করে দুজনের গলায় ভারি লোহা ঝুলিয়ে নীলের জলে তাদের উল্টো করে ঝুলিয়ে রাখে এবং তাদের বাচ্চাকগুলোকে মেরে ফেলার হুমকি দেয়। দুজনের ন্যাংটো দেহ গাধায় উল্টো করে শুইয়ে ঢোল পিটিয়ে সারা এলাকা ঘোরায়। শেষে তাদের গলায় বাঁশ বেঁধে থানায় পাঠিয়ে দেয়।
মামলা উঠলে চুরির দাবিতে কোন প্রমান দিতে পারে না জনসন। ফৌজদারি আইন অনুযায়ী শাস্তি দেওয়ার সুযোগ নেই। ব্যাপারটা বিচারক কিটিং কলকাতা সুপ্রিম কোর্টকে জানান।
In 1796, Patna Circuit Court Judge Charles Keating wrote to Calcutta condemning the criminal law as "a prohibition to the obtaining of redress." Earlier that year, Judge Keating heard the case of an indigo planter named Richard Johnson who had initially appeared before the civil court in Tirhoot to sue his bearer, Bhola, and the bearer's wife, Bussiah, for stealing a writing box containing 481 rupees and 1,200 pice.' In the course of the trial it was discovered - and attested to by Johnson's own witnesses! - that Johnson had engaged in "an undue arrogation and illegal exertion of magisterial authority." In plain terms, Johnson had tortured Bhola and Bussiah in an effort to elicit their confession to an alleged theft.
Johnson began by alternately having Bhola hold a red-hot piece of iron in his hands and then stand on it, repeatedly asking him who had taken his money. As Bhola continued to profess his innocence, Johnson chained his legs and arms in irons, suspended him to a triangle, and beat him twenty five times with a cane. After threatening at gunpoint to kill Bhola, Johnson stripped his wife, Bussiah, naked and chained the two together in the stocks using irons around their necks, threatening to throw their infant child into the water. (The stocks were torture and detention facilities constructed by British indigo planters to extract payment of debt, confessions, and so forth.) Johnson then mounted their naked bodies facing backwards on donkeys, and as a dowl (drum) was sounded, the couple was paraded publicly through three neighboring villages, with "a great mob of men and children assembled and making a noise." Finally, after affixing bamboo and irons to their necks, Johnson sent for the thanadar (police officer).
As no proof whatsoever was presented by Johnson in support of his claim, what began as a civil suit soon led to criminal charges being lodged against him in the Supreme Court. In committing the case to Calcutta, Judge Keating noted that Indian subjects in the mofussil faced "insuperable impediments" to obtaining justice in criminal complaints against Europeans:
I have deemed it my duty to submit the case to your Honourable Court with a view to the drawing of your attention towards the future protection and welfare of a description of people who at present have no prospect of redress, from their worldly circumstances and distant residence from the Presidency against European British subjects in matters of a criminal nature.
Johnson began by alternately having Bhola hold a red-hot piece of iron in his hands and then stand on it, repeatedly asking him who had taken his money. As Bhola continued to profess his innocence, Johnson chained his legs and arms in irons, suspended him to a triangle, and beat him twenty five times with a cane. After threatening at gunpoint to kill Bhola, Johnson stripped his wife, Bussiah, naked and chained the two together in the stocks using irons around their necks, threatening to throw their infant child into the water. (The stocks were torture and detention facilities constructed by British indigo planters to extract payment of debt, confessions, and so forth.) Johnson then mounted their naked bodies facing backwards on donkeys, and as a dowl (drum) was sounded, the couple was paraded publicly through three neighboring villages, with "a great mob of men and children assembled and making a noise." Finally, after affixing bamboo and irons to their necks, Johnson sent for the thanadar (police officer).
As no proof whatsoever was presented by Johnson in support of his claim, what began as a civil suit soon led to criminal charges being lodged against him in the Supreme Court. In committing the case to Calcutta, Judge Keating noted that Indian subjects in the mofussil faced "insuperable impediments" to obtaining justice in criminal complaints against Europeans:
I have deemed it my duty to submit the case to your Honourable Court with a view to the drawing of your attention towards the future protection and welfare of a description of people who at present have no prospect of redress, from their worldly circumstances and distant residence from the Presidency against European British subjects in matters of a criminal nature.
এলিজাবেথ কোলস্কির কলোনিয়াল জাস্টিস ইন ব্রিটিশ ইন্ডিয়া
No comments:
Post a Comment