তাঁর সিভিলাইজিং সাবজেক্টসএ ক্যাথরিন হল ঔপনিবেশিক জামাইকার অবস্থা বিশ্লেষণ করে দেখিয়েছেন দাসপ্রথা অবলুপ্ত হয়ে যাওয়ার পরেও এটা এটা ভাবা স্বাভাবিক নয় যে দাস ব্যবস্থা বিরোধীরা খুব বেশি জাতিবাদী নয় বা যারা দাস ব্যবস্থার পক্ষে তারা খুব জাতিবাদী। যে সব মিশনারি সেখানে থেকে দাস ব্যবস্থার বিরুদ্ধে বিপুল আন্দোলন করেছেন, তারাও কিন্তু নিজেদের উচ্চ জাতির দাবি করতেন।
Of course, the identity of the colonizer was not monolithic. Nor were the boundaries of race in the colonial world secure and self-evident. As persons was neither inherent nor stable; his or her difference had to be defined and maintained." The ideas that justified British dominance both changed over time and took on different forms within a particular historical context. As Catherine Hall demonstrates in her magisterial study of colonial Jamaica, while there was disagreement between abolitionists and slave-holders about the legitimacy of slavery, this did not simply mean that abolitionists were non-racists and slave-holders were racists. British missionaries in Jamaica who spent their lives critiquing the brutal treatment of slaves still saw themselves as the tutors of their "children" within the "universal family of man." The missionaries' sense of racial superiority could combine with a sense of responsibility for those less fortunate and a belief that whites were their only hope.
এলিজাবেথ কোলস্কির কলোনয়াল জাস্টিস ইন ব্রিটিশ ইন্ডিয়া থেকে
No comments:
Post a Comment