Debabrata Chakrabartyর লেখা
১৯৩১ সালের ২৭শে সেপ্টেম্বর লাহোরের “ দা পিপল “ পত্রিকায় প্রকাশিত হয়েছিল ভগৎ সিং এর সেই বিখ্যাত লেখা “ Why I Am an Atheist “ যেখানে তিনি লিখেছিলেন ঃ-
“ You go against popular feelings; you criticise a hero, a great man who is generally believed to be above criticism. What happens? No one will answer your arguments in a rational way; rather you will be considered vainglorious. Its reason is mental insipidity. Merciless criticism and independent thinking are the two necessary traits of revolutionary thinking. As Mahatmaji is great, he is above criticism; as he has risen above, all that he says in the field of politics, religion, Ethics is right. You agree or not, it is binding upon you to take it as truth. This is not constructive thinking. We do not take a leap forward; we go many steps bacর্k “
আর ২৬শে সেপ্টেম্বর ঈশ্বরচন্দ্র শর্মা নামক সমস্ত সমালোচনার বাইরে এইরকম এক মহাপুরুষের জন্মদিন ছিল । ঈশ্বরচন্দ্র এবং তৎকালীন হিন্দু ভদ্রলোকিয় বঙ্গসমাজের ভারতের প্রথম সংগঠিত স্বাধীনতা আন্দোলন -( যা ব্রিটিশ অনুগত ঐতিহাসিক গন ‘ সিপাহী বিদ্রোহ ‘ নামে অভিহিত করে থাকেন ) বিষয়ে কি ভূমিকা ছিল সেই বিষয়ে আমরা অবগত - এখন বিদ্যাশিক্ষার প্রসার বিষয়ে বিদ্যাসাগরের ভূমিকা বিষয়ে যে অতিকথন এবং সেই অতিকথন যখন স্বয়ং রবীন্দ্রনাথ দ্বারা প্রচারিত “ তখন সংস্কৃতকলেজে কেবল ব্রাহ্মণেরই প্রবেশ ছিল, সেখানে শূদ্রেরা সংস্কৃত পড়িতে পাইত না। বিদ্যাসাগর সকল বাধা অতিক্রম করিয়া শূদ্রদিগকে সংস্কৃতকলেজে বিদ্যাশিক্ষার অধিকার দান করেন।
–রবীন্দ্রনাথ ঠাকুর, বিদ্যাসাগরচরিত”
–রবীন্দ্রনাথ ঠাকুর, বিদ্যাসাগরচরিত”
তখন আপামর বাঙালী সেই অতিকথন বিশ্বাস না করে কি উপায়ে ? অথচ বিদ্যাসাগর সংস্কৃত কলেজের প্রিন্সিপাল ছিলেন, শাসক ইংরেজের শিক্ষা প্রকল্পে দীর্ঘদিন দক্ষিণ বাংলার স্কুলের সহকারী পরিদর্শক হিসাবে চাকরি করেছেন । শিক্ষাক্ষেত্রে বিদ্যাসাগরের কর্ম ঐ চাকরির দায়িত্ব পালন মাত্র। এবং উভয় ক্ষেত্রেই তিনি ভারতীয়দের শিক্ষার ব্যাপ্তিকে ছোট রাখার পরামর্শ দেন সরকারকে। " বিদ্যাসাগর সকল বাধা অতিক্রম করিয়া শূদ্রদিগকে সংস্কৃতকলেজে বিদ্যাশিক্ষার অধিকার দান করেন" ইহা সত্য নয় অতিকথন । আদতে —বিদ্যাসাগর সংস্কত কলেজে শূদ্র ভর্তি করার বিরোধিতা করেন।
অব্রাহ্মণ হিন্দুদের সংস্কৃত কলেজে পাঠাধিকার সম্বন্ধে বিদ্যাসাগরের মতামত চাইলে তিনি লেখেন
From: The Principal of the Sanscrit Collage.
To
Captain F. F. C. Hayes, M.A.
Offg. Secretary, Council of Education
Dated From Willam 28th March 1851
Sir,
I have the honor to acknowledge the receipt of Secretary Dr. Mouat’s letter No. 79 dated the 7th January last, requesting me to report on the subject of any other castes than Brahmanas and Vaidyas, being admitted to the Sanscrit College and to ascertain and submit to the Council the opinion of the Principal Professors of the Institution of the question.
2. In reply beg leave to state that I see no objection to the admission of other castes than Brahmanas and Vaidyas or in other words, different orders of Shudras, to the Sanscrit College. But as a measure of expediency, I would suggest that at present Kayasthas only be admitted-they form a very respectable portion of the Hindu Community of Bengal……….
From: The Principal of the Sanscrit Collage.
To
Captain F. F. C. Hayes, M.A.
Offg. Secretary, Council of Education
Dated From Willam 28th March 1851
Sir,
I have the honor to acknowledge the receipt of Secretary Dr. Mouat’s letter No. 79 dated the 7th January last, requesting me to report on the subject of any other castes than Brahmanas and Vaidyas, being admitted to the Sanscrit College and to ascertain and submit to the Council the opinion of the Principal Professors of the Institution of the question.
2. In reply beg leave to state that I see no objection to the admission of other castes than Brahmanas and Vaidyas or in other words, different orders of Shudras, to the Sanscrit College. But as a measure of expediency, I would suggest that at present Kayasthas only be admitted-they form a very respectable portion of the Hindu Community of Bengal……….
কায়স্থরা সেই সময়ে বাংলার অন্যতম সম্পদশালী শক্তি সুতরাং তাঁহারা শূদ্র হইলেও তাঁহাদের ভর্তির অনুমতির স্বপক্ষে বিদ্যাসাগর শাস্ত্রের আশ্রয় নেন । বিদ্যাসাগর লেখেন “ The prohibitions in the Shastras with regard to the Shudras do not apply in their full extent to the Kayasthas.” কায়স্থদের সংস্কৃত কলেজে পাঠাধিকারের অনুমতি বিষয়ে বিদ্যাসাগর কলম ধরলেও সেই একই চিঠিতে তিনি লেখেন “ The reason why I recommend the exclusion of the other orders of Shudras at present, is that they, as a body, are wanting in respectability and stand lower in the scale of social considerations’ their admission, therefore, would I fear, prejudice the interests of the Institution.” অর্থাৎ কায়স্থ বিনা অন্যান্য শূদ্র যদি সংস্কৃত কলেজে পাঠাধিকার পায় তাহলে সংস্কৃত কলেজের স্বার্থ এবং উদ্দেশ্য ক্ষুণ্ণ হবে । শূদ্রদের পাঠাধিকারের ক্ষেত্র সংকুচিত করে রাখার বিষয়ে বিদ্যাসাগরের ইহা একমাত্র পরামর্শ নয় ...।
১৮৫১ সালের এই চিঠি যেখানে বিদ্যাসাগর সংস্কৃত কলেজে জাতিবর্নভেদ ব্যবস্থা'র সমর্থনে বাকি শূদ্রদের পাঠাধিকারের ক্ষেত্র থেকে বাইরে রাখার সমর্থনে ওকালতি করছেন সেই মহান বিদ্যাসাগর ১৮৫৫ সালে সুবর্নবনিক দের সংস্কৃত কলেজে পাঠাধিকারের বিষয়ে স্পষ্ট জানাচ্ছেন
From
The Principal Sanscrit Collage.
To
G. Gardan Young Esq., Director of Public Instruction
Dated Fort Willam, the 21st Nov. 1855
Sir,
With reference to the Memorial of Baboo Shamacharan Sen forwarded for report under your endorsement No. 1289 dated 15 Aug. last, I have the honor to remark that up to year 1851 the admissions to the Sanscrit College, were confined to Hindoos of the Brahmin and Baidya Cast only. When under order of the late council of Education the privilege of studying in that institution was extended to the Kayasthas the most repectable calte among the Sudras. In the year 1854 this privilege was further extended to all the respectable castes of Hindoos under further orders.
But these orders I regret cannot apply to the people of the caste to which the memorialist belongs nor would it in my humble opinion be expendient at present to admit applicants of that class. It is true that some families of Sonar Baniya of Calcutta are a popular men but in the scale of castes the class the class stands very low. Admission from that class will I am sure not onlyshock the prejudice of the orthodoz Pundits of the Institution but materially injure to its popularity as well as respectability.
From
The Principal Sanscrit Collage.
To
G. Gardan Young Esq., Director of Public Instruction
Dated Fort Willam, the 21st Nov. 1855
Sir,
With reference to the Memorial of Baboo Shamacharan Sen forwarded for report under your endorsement No. 1289 dated 15 Aug. last, I have the honor to remark that up to year 1851 the admissions to the Sanscrit College, were confined to Hindoos of the Brahmin and Baidya Cast only. When under order of the late council of Education the privilege of studying in that institution was extended to the Kayasthas the most repectable calte among the Sudras. In the year 1854 this privilege was further extended to all the respectable castes of Hindoos under further orders.
But these orders I regret cannot apply to the people of the caste to which the memorialist belongs nor would it in my humble opinion be expendient at present to admit applicants of that class. It is true that some families of Sonar Baniya of Calcutta are a popular men but in the scale of castes the class the class stands very low. Admission from that class will I am sure not onlyshock the prejudice of the orthodoz Pundits of the Institution but materially injure to its popularity as well as respectability.
সুবর্নবনিকরা সংস্কৃত কলেজে পাঠাধিকার পেলে তা কেবল পণ্ডিতদের মান ক্ষুণ্ণ করবে তাই নয় -সংস্কৃত কলেজের পরিচিতি ,খ্যাতি সমস্ত কিছু জলাঞ্জলি যাবে ।
" বিদ্যাসাগর সকল বাধা অতিক্রম করিয়া শূদ্রদিগকে সংস্কৃতকলেজে বিদ্যাশিক্ষার অধিকার দান করেন” এই রবীন্দ্রবানী সত্য নহে বরং বিভিন্ন সময়ে ভারতীয়দের শিক্ষার ব্যাপ্তিকে ছোট রাখার পরামর্শ দেন সরকারকে। বিদ্যাসাগর অনেক তথাকথিত মনিষীদের মতই জাতিবর্ণভেদ ব্যবস্থা’র সমর্থক। সেখানে শূদ্রের বিদ্যাচর্চার অধিকার নাই । আর তাই বিদ্যাসাগর এবং অন্যান্যদের হাত ধরে উনিশ শতকে বাংলা দেশে কিঞ্চিৎ নতুন চিন্তাভাবনা অথবা শিক্ষা-ব্যবস্থার আমদানির ফলে উপরের সংকীর্ণ স্তরে কিছু সামাজিক আলোড়ন ঘটলেও এদেশে ইয়োরোপের মতো কোনো রেনেসাঁস হয়নি বরং জাতিবর্ণভেদ ব্যবস্থা মান্যতা পেয়েছে আরও উচ্চ স্তরে ।
বিদ্যাসাগর বঙ্গদেশে বিদ্যাচর্চার অধিকারের ব্যপ্তি নয় বরং সময়ের দাবী এবং গতি কে জাতিবর্ণভেদ ব্যবস্থা’র সমর্থক হিসাবে রুদ্ধ করবার যথাসাধ্য প্রয়াস করেছেন । আসুন এই জাতিবর্নভেদ ব্যবস্থার সমর্থক -ভারতের প্রথম স্বাধীনতা যুদ্ধের বিরোধী - সমালোচনার ঊর্ধ্বে বাঙালীর নায়কের নির্মোহ বিশ্লেষণ নয় ভক্তিগদগদ চিত্তে আরাধনায় মাতি ।
No comments:
Post a Comment