Thursday, August 30, 2018

আমি জানি আবার আমার ওপর বৌদ্ধপন্থীরা খেপে যাবেন

আমি জানি আবার আমার ওপর বৌদ্ধপন্থীরা খেপে যাবেন কেননা এর আগে বৌদ্ধপন্থ কেন ধ্বংস হল সেই লেখায় দাবি করেছিলাম যে বৌদ্ধ রাজারা সরে যাওয়ায় এই পন্থ আর উঠে দাঁড়াতে পারে নি আগের মত। চিন-ভারত সম্বন্ধ নিয়ে কাজ করা প্রখ্যাত ঐতিহাসিক তানসেন সেনের লেখাতেও সেই মতের উল্লেখ পাচ্ছি। আমরা যে জোর দিয়ে একে রাজা এবং শ্রেষ্ঠী নির্ভর পন্থ বলছিলাম তিনি সেই জোরটা দিয়ে এ দাবিটি করছেন না নানান প্রাতিষ্ঠানিক আন্তর্জাতিক জ্ঞানচর্চাগত এবং অন্যান্য বাধ্যবাধকতায়। বুঝি। তাঁর লেখা পড়লে বুঝবেন সে তথ্য দিনের আলোর মত পরিষ্কার।
নিচের স্তবকে স্পষ্ট দেখুন কিভাবে পাল আমলে রাষ্ট্রীয় বদান্যতায় বৌদ্ধ ধর্ম সারা এশিয়ায় বিকশিত হয়েছে। তানসেন লিখছেন নালন্দার তুলনায় ওদন্তপুরী আর বিক্রমশীলা অনেক বেশি পরিমান বিনিয়োগ পেত। কেন? তার মতে এটা পাল আমলে স্থাপিত বলে। সেতা তার সিদ্ধন্ত। কিন্তু বস্তবটা হল এই দুটির মাধ্যমে সে সময় পতনন্মুখ বৌদ্ধপন্থ গোটা এশিয়ায় নতুন করে ছড়িয়েছে - A crucial role in the transmission of Buddhism from India to Tibet and other parts of Asia was also played by the Odantapuri and Vikramasila monasteries. The state funding to these two monasteries, perhaps because they were established by the Pala rulers, far exceeded what was granted to Nalanda। এছাড়াও ওদন্তপুরী এবং বিক্রমশীলা যে বিদেশি বিনিয়োগ পেত তার প্রচুর উদাহরণ আছে সারাবিশ্ব থেকে দেওয়া নানান লেখতে।
Buddhist pilgrimage sites in East India also attracted a large number of foreign monks and financial grants from the Pala rulers. The pilgrimage of Chinese monks to the Buddhist monastery in Bodh Gaya is evidenced by four Song-dynasty inscriptions. P. C. Bagchi dates the first three inscriptions to 1022, and the fourth to 1033. Moreover, rulers from southern India, Sri Lanka, and Myanmar sponsored various restorations of existing parts of the monastery and, at the same time, funded new projects. These Buddhist activities at the leading Buddhist institutions and pilgrimage sites in the Bihar-Bengal region demonstrate that Buddhism in Eastern India had witnessed a resurgence under the Palas and the monasteries in the region resumed their role in the transmission of the doctrine to foreign countries. In fact, David Snellgrove suggests that during this period Buddhism experienced no decline in Easten India. Susan and John Huntington also explain,
Because the Pala region, with its Buddhist homeland, was so vital to Buddhists everywhere, forms of Buddhism popular in other regions of Asia but not in the Pala lands at large were also represented at Pala establishments and holy sites. In Sri Lanka and portions of Southeast Asia during the Pala period, Buddhism based on the early textual tradition written in the Pali language was flourishing, and groups of monks practicing this form of Buddhism, probably mostly travellers from other Asian countries, are known to have resided at sites in the Pala territories. . . . Literary evidence from as late as the thirteenth century attests to the Pali tradition of Buddhists at Bodh Gaya. Therefore, in Pala period Magadha, some of the most traditional forms of the religion flourished alongside the most progressive thinking then taking place within the walls of the Pala monasteries and among the tantric practitioners living outside of institutionalized settings.
তানসেন সেন, বুদ্ধিজম ডিপ্লোম্যাসি এন্ড ট্রেড, ১০৭-১০৮ পাতা

No comments: