সপ্তদশ শতে মধ্যেশিয়ার তাকলামাকান মরুভূমি সংলগ্ন রাষ্ট্রগুলোর মরুদ্যান শহরগুলি - পূর্ব দিকের তুরফান, কুচা, আকসু থেকে ডানহুয়াং হয়ে পশ্চিমের খাসগর পর্যন্ত এলাকার দিয়ে উপমহাদেশ-চিনের স্থলপথ বাণিজ্য, আজ পশ্চিমের কল্যানে যার নাম রেশম পথ - দক্ষিণের পথটি কাশগর, ইয়ারখন্দ এবং খোটান দিয়ে উত্তরের শহর ডানহুয়াংএর সঙ্গে জুড়েছে। ডানহুয়াং থেকে অনেকগুলি রাজপথ চিন থেকে উপমহাদেশের অক্ষহৃদয়ে প্রবেশ করেছে। কাশগরের দক্ষিণপশ্চিম শহর তাশকুরগান (আজকের জিনজিয়াং প্রদেশের দক্ষিণপশ্চিম এলাকা) হয়ে একটি রাজপথ পামির মালভূমিতে ঢুকেছে। পাহাড়ি এলাকা পার হয়ে ওয়াখান শহর হয়ে কুরদুজ(আমু দরিয়ার দক্ষিণাঞ্চল) হয়ে আফগানিস্তানের বলখ, বামিয়ান, বেগরাম হয়ে খাইবার পথ হয়ে কাস্মীরে প্রবেশ করে।
Overland trade between India and China before the seventh century was primarily organized through the Central Asian oasis states. Popularly known as the Silk Route, the route passed through the northern and southern rims of the Taklamakan desert. The northern branch linked the oasis towns of Turfan, Kucha, and Aksu to Dunhuang in the east end of the Taklamakan and Kashgar in the west. The southern branch connected the towns of Kashgar, Yarkand, and Khotan and converged with the northern route in Dunhuang. From Dunhuang, a number of well-maintained highways extended to the Chinese capital and towns in the hinterland. The route from Kashgar to northern India also passed through a number of smaller states, but the geographical contours varied more acutely. The first major town southwest of Kashgar was Tashkurgan ( in present-day southwest Xinjiang province of China) from where the route entered the Pamir mountains. After crossing the mountain ranges, it traveled to the town of Wakhan; from Wakhan, the route passed through the towns of Kurduz (south of Amu Darya) , Balkh, Bamiyan, Begram (all in present-day Mghanistan) and, through the Khyber Pass, entered Kasmir in northern India.
তানসেন সেন, বুদ্ধিজম ডিপ্লোম্যাসি এন্ড ট্রেড থেকে ১৬৯ পাতা
No comments:
Post a Comment