Sunday, January 28, 2018

মুঘল দরবারের মুন্সি২ - চন্দ্র ভান ব্রাহ্মণ - উপনিবেশপূর্ব ইতিহাসকে কেন নতুন ভাষ্যে লিখতে হবে

রাজীব লিখছেন মোটামুটি আকবর পাদশার পরের সময়ের ইতিহাস লিখতে গিয়ে প্রত্যেক গবেষকই বলে দিচ্ছেন যে জাহাঙ্গীর থেকে আকবর পর্যন্ত ইসলামিক মৌলবাদেরই পদধ্বনি শোনা গিয়েছে। কিন্তু লেখক বলছেন, যদি আমরা ধরেই নি, আকবরের সময়ের পর থেকে মুঘল সমাজে মৌলবাদ জাঁকিয়ে বসেছে, দরবারে গোঁড়া মৌলভিদের প্রভাব বাড়ছে এবং অমুসলমানেদের ধর্ম পরিবর্তনে বাধ্য করা হচ্ছে, তাহলে কেন দরবারে কাজ করা প্রখ্যাত আমলার লেখায় সে বিষয়ে ইঙ্গিতটুকুও নেই তাই নয় এই আপাত গোঁড়ামির সময়েই কিন্তু অন্যান্য মুসলমান আমলার মতই ব্রাহ্মণ চন্দ্র ভানের পদন্নোতি ঘটছে।

আদতে বিভিন্ন প্রখ্যাত গবেষকদের মুঘল সাম্রাজ্য বিষয়ক বিষদ্গার সরিয়ে আবার চন্দ্র ভানের লেখাপত্তর আমাদের নতুন করে পড়া দরকার, সে সময়ের 'সত্য' নিয়ে নতুন করে প্রশ্ন তোলা দরকার। তবেই ইতিহাসের ঋণ শোধ হবে।

নীচে লেখকের বিস্তৃত উদ্ধৃতি তুলে দেওয়া গেল -

Perhaps there is some kernel of truth to all this conventional wisdom. But if post-Akbar Mughal society really did witness such a “revival of a strident and uncompromising Islam,” then wouldn’t we expect to see at least some evidence of it in the testimony of a prominent Hindu who lived through this period? Would we not expect a Brahman like Chandar Bhan, who spent the better part of five decades interacting daily with Muslims in Mughal politics, administration, and society, to show at least some indication that he felt threatened by the “much more orthodox Muslim stance” of Akbar’s successors, harried at every turn by the growing influence of “conservative clerics . . . pushing non-Muslims [like him] to convert”? Wouldn’t the “social division and cultural insularity” of such a “re-Islamized Mughal society” make it impossible for a high-caste Hindu to move up the social ladder and forge such amicable professional relationships with so many Muslim denizens of the court, much less earn considerable literary fame among those very same networks?

century suggests a rather different interpretation of the post-Akbar period. It may be just one voice, but it is a powerful one, and while Chandar Bhan’s life and experience by themselves may not be enough to undo generations of scholarly conventional wisdom, they will definitely force us to ask some hard questions concerning what we really know about the period.

No comments: