Thursday, August 30, 2018

উপমহাদেশ চিনের স্থলপথ বাণিজ্য - তিব্বতি রাস্তা

চিন-ভারতের সব থেকে ছোটদৈর্ঘের রাস্তা হল তিব্বতি রাস্তা। মধ্য সপ্তশতে চিনের সঙ্গে তিব্বতের সন্ধি ঘটলে উপমহাদেশ-চিনের বৌদ্ধ যোগাযোগ, দৌত্য এবং বাণিজ্যের অন্যতম গুরুত্বপূর্ণ রাস্তা হয়ে ওঠে এইটি। অষ্টম শততে আবার চিন-তিব্বত লড়াই শুরু হয় কয়েক দশক। মধ্য নবম এবং দশম শতে যখন মধ্য এশিয়া এবং মায়ানমারের রাস্তা যুদ্ধে বিদ্ধ্বস্ত, তিব্বতি রাস্তা আবার নতুন করে উপমহাদেশ-চিনের যোগাযোগে বড় ভূমিকা পালন করে।
Perhaps the shortest overland route linking India and China was through Tibet. This route, as pointed out in Chapter 1 ,was inaugurated in the mid-seventh century when peace was established between Tang China and Tibet. Although the route quickly became popular among Buddhist monks, imperial embassies, and, we may presume, merchants, its existence depended on the political situation in Tibet. Thus, in the late eighth century, when hostilities resumed between China and Tibet, the route fell into disuse for a few decades. However, from the mid-ninth to mid-tenth centuries, when the overland routes through Central Asia and Myanmar were disrupted by local warfare, the road through Tibet seems to have again facilitated the movement of Buddhist monks and merchants between India and China.
তানসেন সেন, বুদ্ধিজম ডিপ্লোম্যাসি এন্ড ট্রেড, ১৭৩ পাতা

No comments: